Thursday 8 May 2014

Lembaga Tabung Haji Di Singapura

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bagi institusi peribadatan seterusnya iaitu ibadah haji. Institusi tabung haji ini berada di bawah Majlis Ugama islam Singapura.
SHM Logo
Kami memfokuskan kepada Lembaga Tabung Haji di Singapura yang mengamalkan sistem pendaftaran Haji yang terkini. Melalui sistem pendaftaran haji lanjutan ini (AHRS) adalah berdasarkan pendaftaran terlebih dahulu dan siapa cepat dia dapat. AHRS yang telah dilaksanakan sejak 27 September 1997. 

AHRS ini membolehkan pemohon untuk membuat persediaan awal untuk membiasakan diri mereka dengan pengurusan Haji dan merancang terlebih dahulu beliau kewangan dan komitmen lain seperti permohonan cuti. Muis akan menasihati Jemaah Haji yang bakal merancang dan mendaftar awal bagi Haji mereka. 
Seperti yang kita sedia maklum, Ibadah Haji ini adalah Rukun kelima Islam. Ia adalah wajib bagi umat Islam yang mampu untuk menunaikan fardhu Haji di Mekah sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka jika mereka mempunyai cara-cara dan perjalanan yang selamat bagi mereka.

 Jadi, Muis telah menghadkan kuota Haji secara  rasmi di Singapura sebanyak 680, 0.1% daripada populasi Muslim kami. Formula ini sebanyak 0.1% telah diputuskan oleh pertubuhan persidangan Islam (OIC) pada tahun 1987. Bilangan tempat Haji bagi tahun mengerjakan Haji adalah tertakluk kepada kuota yang diperuntukkan oleh kerajaan Arab Saudi bagi tahun tersebut. Muis akan memperuntukkan kuota Haji yang diberikan oleh pihak Arab Saudi berkuasa berdasarkan pertama-siapa cepat dia dapat dengan meletakkan keutamaan pertama pemohon kerana tempat-tempat yang tidak mencukupi untuk menampung bilangan Jemaah Haji Singapura setiap tahun. kuota rasmi yang diberikan kepada singapura 680 tempat. Muis telah mengkaji semula dasar pendaftaran Haji kami.

 Polisi yang dipinda akan memberi keutamaan kepada pemohon pertama untuk melaksanakan Haji. Bagi mereka yang ingin melaksanakan Haji lagi (iaitu repeater), akan ada tempoh masa 10 tahun sebelum mereka dibenarkan mendaftar untuk berbuat demikian. Berdasarkan polisi yang dipinda, Muis akan semula memperuntukkan tempoh pendaftaran Haji bagi pemohon Haji semasa dan memaklumkan kepada semua pemohon terlibat tahun Haji diperuntukkan mereka baru yang berpandukan polisi ini telah disemak.

untuk maklumat boleh ikuti laman web 

No comments:

Post a Comment